O archetypech

Petr Skondrojanis v sobě spojuje dva odlišné archetypy. V mládí jako psanec podpaloval v Řecku ministerstva a bojoval proti establishmentu. Po návratu do České republiky se postupně proměnil na tvůrce nových HR konceptů. Jaké poučení si vzal z poslední ekonomické krize a co se podle něj stane po koronavirové krizi? Bude HR pokračovat ve stávajícím vývoji, nebo ho současná krize vrátí zpět do původních kolejí?
 

Archetyp Psanec a Tvůrce

V Petrově životě lze sledovat přerod z archetypu psance do tvůrce. V mládí představoval archetyp psance, který stojí na okraji společnosti, poukazuje na její stinné stránky, vystupuje z řady, narušuje a ničí systém. Více o archetypu psance se dočtete zde.
S věkem a životními zkušenostmi přišla změna v roli tvůrce, který má silnou vizi a snaží se ji zhmotnit, vytvořit trvalou hodnotu a odlišit se od ostatních. Archetyp tvůrce jsme popsali zde.
 

V deseti letech jsem přišel na to, že jsem anarchista

V deseti letech se Petr se svými rodiči odstěhoval do Řecka, do země, kde je teplo celý rok a snadno se tak žije venku. Tam objevil anarchistickou stránku svojí osobnosti. On sám to nazývá klasickým řeckým mládím s házením zápalných lahví na státní úřady. Po revoluci, v roce 1991, se vrátil z Řecka zpět do České republiky a začal pracovat v brigádnické agentuře, což byla i jeho první zkušenost s oborem HR.
Po příchodu ukrajinských agentur na trh začaly být brigádnické agentury vnímány jinak. Petr s kamarádem si založili personální agentury a nastalo období, kdy jako byznysmen nosil ručně šité obleky. Blížil se ale rok 2008, ekonomická krize a velké propouštění. Petr už nějakou dobu přemítal nad tím, jestli má taková práce smysl. V roce 2009 kolegovi prodal svůj podíl a nastoupil do Jobs.cz.

Přerod v tvůrce byl téměř dovršený, už v roce 2009 začal prosazovat částečné pracovní úvazky nebo home office. V Jobs.cz se už tou dobou měřily nové projekty podle toho, jestli a komu se tím zlepší život, a přestala rozhodovat čistě businessová stránka věci.
Po odchodu z Jobs.cz chvíli pracoval jako headhunter na volné noze, pomáhal vytvářet nové koncepty v HR nebo CSR pro velké korporace a nakonec přišla Cocuma.
 

HR? Název nechme, jinak to pojďme změnit

Jak podle Petra vypadá efektivní HR? To, které se snaží zrušit samo sebe. Je nutné rozlišovat mezi personalistikou a HR. Personalistika je daná a musí zůstat, ale HR by se mělo změnit, mělo by firmě a lidem v ní opravdu přinášet posun, proměnu a vyšší kvalitu firemní kultury. Firemní kultura je navíc extenze lidí, kteří tam pracují. Když bude šéf podrazák, bude se 20 lidí každý den vídat s podrazákem a začnou se tak chovat i ve svém běžném životě. A jaká cesta vede k tomuto cíli? Stavět lidi nad firmu, ne naopak.
 
Celý rozhovor si můžete poslechnout na Spotify:

Nebo dáváte přednost Apple Podcast?
V každém případě si ale určitě přečtěte článek o archetypu Psance v brandingu.
Jo, a zde je popsaný archetyp Tvůrce.

A pokud se chcete seznámit s falešným Ovčáčkem, zde je na našem Fairy Vlogu o archetypu Psance. A kdo toho ještě nemá dost, jukne i na archetyp Tvůrce.