O archetypech

Tento blogpost patří všem, kteří po večerech vyšívají, pečou, malují nebo si tajně píší básničky a v dětství si třeba rádi hráli na pískovišti. Zkrátka všem, kteří milují tvoření.

 

Kde se vzal archetyp tvůrce

Archetyp tvůrce je spjatý především s umělci, pro které je touha tvořit příznačná a kteří chtějí za každou cenu naplňovat své estetické ambice. Cílem tvůrce je totiž zhmotnit svou vizi. Díky rozvoji představivosti se snaží vytvořit trvalou hodnotu, která přežije po generace. Osobnostmi s archetypem tvůrce jsou proto například William Shakespeare, Wolfgang Amadeus Mozart anebo Pablo Picasso.

 

Tvůrce jako značka

Značky s archetypem tvůrce kladou důraz na odlišnost a na tvoření. Jejich produkty či služby často souvisejí s prostředím dílen, kuchyní a zahrad, tedy s místy, kde je prostor pro kreativitu. Mohou ale působit i v oblasti fitness nebo poskytovat nejrůznější kurzy, kde pomáhají lidem tvořit jejich lepší já. Dále to bývají výrobci produktů, které pomáhají lidem být kreativní, ať už se jedná o šití, malování, vyřezávání ze dřeva, zahradničení nebo třeba zdobení domu. Typickými značkami s archetypem tvůrce jsou výrobci stavebnic pro děti, jako je například Lego nebo český Merkur, velkoobchody pro kutily, jako jsou Hornbach nebo Baumax a v neposlední řadě i výrobci kosmetiky jako například M.A.C.

O značkách s archetypem tvůrce jsme nedávno natočili video na náš youtube kanál:

 

Organizační struktura tvůrcovských značek

Značky a archetypem tvůrce lze snadno identifikovat podle jejich pracovního prostředí. Zaměstnanci mívají zpravidla vyumělkované a nekonvenční oblečení, ale i domy a kanceláře. Na pracovišti přitom vládne tvrdá vnitřní kritika a cenzura, protože pro ně není nic dost dobré. Typická je pro ně také častá reorganizace, protože kreativní typy leaderů milují bourání starých struktur a vytváření nových. Zaměstnanci těchto organizací kladou velký důraz na kvalitu výsledného produkt nebo služby. Ta je v mnoha případech dokonce tak důležitá, že může zastínit obchodní zájmy společnosti.

 

Marketing značek s archetypem tvůrce

Tvůrcovské firmy se snaží upoutat pozornost zákazníků prezentováním svého nápaditého přístupu. Jejich reklamy propagují novinky a vyjadřují vizi firmy. Claimy většinou kladou důraz na vnitřní sílu skrývající se uvnitř („Objevte sami sebe!“) a často využívají uměleckých příměrů.

 

Několik příkladů z praxe:

Ve firmě Saab všechno začíná na papíře

 

Když už nevíte coby, najdete to nejen v OBI, ale u kosmetické společnosti M.A.C.

 

Hornbach: pro tvorbu je třeba trpět