„Býval dobrým policistou, ale spáchal ten nejhorší hřích…“

Pamatujete si ještě na seriál Odpadlík, ve kterém se Lorenzo Lamas coby poslední spravedlivý proháněl na motorce nekonečnou americkou krajinou? Bývalý policista, který svědčil proti zkorumpovaným kolegům, kteří se ho teď snaží zabít? Pokud ano, tak už zhruba víte, jaký je archetyp psance.

 

Padouch nebo hrdina

Ačkoliv hlavní hrdina seriálu Odpadlík je veskrze pozitivním hrdinou, není řádným pravidlem, že psanec musí být vždy hodný a morálně založený člověk. Právě naopak. Mezi psance totiž patří jak například Robin Hood, tak i mnozí jedinci, kteří se chovají neeticky a jsou bez výčitek ochotni obětovat druhé. To, co oba tábory však spojuje, je touha po zakázaném ovoci, chuť překračovat stanovené hranice. I proto se často pohybují na okraji většinové společnosti, kde určitým způsobem zdůrazňují stinné stránky oficiální kultury.

O značkách s archetypem psance jsme nedávno natočili video na náš youtube kanál:

 

Odpadlík jako značka

Protože údělem psance je vystoupit z řady a narušovat, mívá často pro společnost očišťující funkci. Podobně je tomu i u značek, kde organizace s tímto archetypem mohou přinášet nový způsob uvažování. V každém případě se ale s oblibou ztotožňují s tím, co je pro člověka špatné anebo nebezpečné. Ať už se jedná o rychlou jízdu, návykové látky anebo destrukci jakékoliv typu. To pochopitelně přitahuje zejména adolescenty, ale nejen je. Významnou skupinou, která využívá služby nebo produkty organizací s archetypem psanec, jsou obyčejní lidé, kteří si čas od času chtějí „dát oraz“, uvolnit se.

Archetyp psance mají organizace: Harley-Davidson, Jack Daniel’s, Captain Morgan, většina výrobců tequilly a tabákových výrobků (například Winston), výrobce prezervativů Durex anebo televizní kanály pro mladé, jako je MTV nebo Óčko.

Jak komunikuje firma s archetypem psance:

Když si taťka chce odfrknout.. mimochodem, věděli jste, že v Praze je nejstarší Harley-Davidson klub na světě?

 

Rebel může být i kreativní

 

Někdy to stačí jen naznačit

Štítky: Archetypy