Neblokujte!

Sociální média zažívají obrovský boom (už asi 10 let). Celá řada firem, společností a značek konečně pochopila, že je prostě nemůže ignorovat. Stále je tu ale daleko více těch, které na to prostě a jednoduše “dlabou”, ba co víc, mnohé firmy svým zaměstnancům přístup na sociální média zakazují nebo rovnou blokují. Proč je to podle mě hloupost?

Zaměstnanci tráví svůj čas na Facebooku místo práce

Zcela jistě ano, ale ruku na srdce, opravdu si myslíte, že ze svých lidí vymáčknete 8 hodin naprosto soustředěné práce? To se nikdy nestane. Čas, který by jinak strávili třeba na Facebooku, stejně promrhají. Například tím, že si půjdou uvařit kafe, pokecají si s kolegou od vedle a nebo se na Facebook připojí ze svého mobilu (což jim, jen tak mimochodem, zabere víc času, než kdyby to udělali na PC). Reálně tedy dosáhnete toho, že váš člověk místo rychlého prolítnutí news feedu na velkém monitoru, bude trávit několik desítek minut luštěním malinkého textu na svém smartphonu.

Zaměstnanci mohou být vašimi ambassadory

Každé spokojené selfie, každá fotka z back-office, každý status o zajímavé práci nebo vtipné situaci, která se dneska stala v kanceláři, to vše tvoří jednu jedinou komplexní zprávu, kterou vaši lidi posílají do světa a zní: „Hej, tahle firma je fakt cool!“ Co z toho plyne? Čím víc si svět okolo bude myslet, že jste cool, tím víc kvalitních lidí pro vás bude chtít pracovat, ale zároveň u vás i nakupovat. Vždyť přesně kvůli tomu vznikají všechny ty statistiky spokojenosti zaměstnanců, soutěže o nejhezčí kanceláře a tak dále.

Nejhezčí na tom je, že to, co vaši zaměstnanci dají na sociální média, můžete částečně ovlivnit. Stačí pro ně např. jednou týdně udělat snídani, dát jim do práce nový kávovar a balíček čerstvě upražené kávy nebo připravit nějaké zajímavé překvapení. Uvidíte, že z vás obratem udělají zaměstnavatele roku.

Co když někdo uveřejní nějakou tajnou, nebo strategickou informaci?

Mnohdy naprosto stačí, když svým lidem vysvětlíte, že je nehodláte kontrolovat v tom, jak se vyjadřují na svých soukromých profilech, ale zároveň je vyzvat k tomu, aby si prostě dávali pozor. Stejně tak můžete uspořádat jednoduché školení o tom, co uveřejnit lze a na co si dát pozor. Takové školení navíc můžete využít i v rámci oficiální komunikace vaší firmy, protože vašeho social media ninju nemůže potkat větší štěstí, než když ho vaši vlastní zaměstnanci začnou zásobovat zajímavým obsahem z jednotlivých oddělení.

Jak to tedy udělat?

Pokud to s komunikací na sociálních médiích myslíte vážně, nechte své zaměstnance, ať jsou její součástí. Sociální média jsou otevřená a potřebují nejen aktuální a relevantní obsah, ale zároveň obsah, který je lidský a reflektuje esenci vaší značky. Vaši zaměstnanci a firemní kultura jsou totiž její významnou součástí.