Facebook opět potrápí marketéry

Rok 2015 přináší celou řadu změn nejen pro běžné uživatele Facebooku, ale i pro marketéry. Nová pravidla opět zasáhnou organický dosah příspěvků a donutí majitele firemních stránek sáhnout hlouběji do kapsy.

Méně je někdy více

Od této změny pravidel si Facebook slibuje snížení počtu zobrazení takových příspěvků firemních stránek, které jsou až “příliš propagační”, jinými slovy které až příliš tlačí uživatele Facebooku k tomu, aby učinil nějakou akci:

  1. koupě výrobku nebo instalace aplikace,
  2. účast v soutěži nebo propagační akci, která s danou stránkou příliš nekoresponduje,
  3. reakce na příspěvky replikující obsah, který je již používán v reklamách (Facebook Ads).

Ukázku 2 příspěvků, které jsou podle Facebooku příliš propagační, pak můžete vidět na následujícím obrázku. Takovéto příspěvky, dle vyjádření Facebooku, mají nově využívat možností a výhod placené reklamy Facebook Ads, nikoliv organického šíření.

Ukázku příspěvků, které jsou podle Facebooku příliš propagační

Ukázku příspěvků, které jsou podle Facebooku příliš propagační

Bude firemní Facebook stránka vůbec k něčemu?

Samozřejmě, že bude. Dle interních dat Facebooku je každý měsíc aktivních přibližně 4 milióny uživatelů z ČR, přičemž cca 75% z nich přistupuje na firemní stránky prostřednictvím mobilních zařízení. Bylo by tedy opravdu hloupé ignorovat tu obrovskou masu lidí, kterou lze prostřednictvím Facebooku oslovit. Zvláště pak, když vezmeme v potaz veškeré možnosti cílení, které Facebook nabízí. Díky kombinaci demografického a geografického cílení či použití custom audiences lze z Facebooku vytvořit ten nejefektivnější nástroj marketingu, jehož prostřednictvím můžete nejen prodávat produkty a služby, ale zároveň budovat i svoji značku.

Nové podmínky znamenají nový způsob komunikace

Ze strany firem, které operují na zdejším trhu a jsou na Facebooku aktivní, prozatím neregistrujeme žádné negativní reakce, které by přesahovaly běžnou mez. Je ale dost možné, že jistá panika teprve přijde, jakmile se z marketingových oddělení vyrojí první statistiky. Pokud si tedy budete chtít udržet svoji aktivitu a organický dosah příspěvků na stejné úrovni, budete muset adekvátně přizpůsobit strategii komunikace na Facebooku novým pravidlům. V praxi to znamená mít strategický plán (vědět, proč Facebook vlastně používáte a čeho tím chce docílit), preciznější plánování obsahu (publikační plán korespondující s marketingovou strategií značky), kvalitní grafiku a texty, ale i dobrou znalost obecenstva, tedy potenciálních zákazníků či fanoušků vaší stránky. Pakliže se vám podaří generovat takto hodnotný a pro uživatele zajímavý obsah, můžete postoupit na další úroveň a zapojit do vaší komunikace i placenou reklamu.