V dávných dobách hrdinných náčelníků a králů, ve snaze udržet pořádek a ochránit osídlení kolem hradu před loupežníky, vandaly a nepřátelským vojskem, stavěly se hradby a opevnění. Později, v dobách kolonizace západu, kdy se po prériích proháněl Vinetou s Old Shatterhandem, naopak osadníci káceli vzrostlé stromy okolo svých srubů, aby snáze spatřili hrozící nebezpečí, útočící zvířata nebo indiány. Dnes je ohrožení našeho života méně bezprostřední, avšak i přesto si stavíme kolem svých pozemků ploty, instalujeme do svých domovů bezpečnostní a monitorovací systémy nebo si vybíráme automobily plné moderních systémů a zabezpečovacích prvků, které převezmou kontrolu nad situací v tu pravou chvíli. Proč? Pro archetyp Vládce, který dříme v řadě z nás, je stěžejní mít věci pod kontrolou, dát světu řád.
Typické vlastnosti, chování a motivace Vládce
Úkolem Vládce je převzít zodpovědnost za to, aby byl život co nejvíce stabilní a předvídatelný. Když se zdá, že se okolnosti vymykají kontrole, Vládce se vždy chopí otěží, aby zachránil situaci, dal vše do pořádku a navrátil věcem zaběhlý řád. Vládce mnohdy kontroluje měřítka kvality nebo dohlíží na výrobní postupy.
Vládce jako archetyp pomáhá jednotlivcům k bohatství, moci a uznání. Ve své nejlepší formě pak Vládce motivuje touha pomáhat světu.
Vládce jako člověk
Pokud si zkusíte představit archetyp Vládce, měl by se vám vybavit král, královna, ředitel firmy, prezident, ale třeba i rodič nebo matka samoživitelka pečující o svojí dobře situovanou rodinu a kdokoliv další s dominantní či autoritativní povahou.
Vládce jako značka
Mezi značky typu Vládce patří například Microsoft, IBM, Bílý dům, Ralph Lauren, CitiBank nebo Mercedes Benz a samozřejmě i řada dalších.
Mercedes Benz
Lidé s velkými sklony k archetypu Vládce se zabývají svým vzhledem, postavením a prestiží ne proto, že by se cítili nadřazeně, ale proto, že chápou, jak zásadně může vzhled posílit jejich moc a prestiž.
Vládce však může apelovat i na ty nejvyšší potřeby každého z nás, protože užívat si života je smyslem toho, proč vlastně žijeme.
Moderní značky archetypu Vládce již nevnímají své zákazníky jako “podřízené”, ale jako své partnery.
Když se v člověku projeví archetyp Vládce, velmi rád na sebe přebírá vůdcovskou roli a odpovědnost za druhé.