O archetypech

Znáte ten, jak profesor a studenti v budoucnosti objevují artefakty z devadesátých let dvacátého století a u všech jsou schopni odhalit jejich význam kromě Coca Coly?

Nebo ten jak si malý kluk koupí v automatu dvě plechovky Coca Coly jen kvůli tomu, aby si na ně stoupnul a dosáhnul tak na tlačítko se svou oblíbenou Pepsi?

 

Mezi roky 1922 a 1934 udělala mocná nápojová firma Coca Cola největší chybu ve své historii, a to dokonce hned několikrát za sebou: Odmítla totiž nabídku prezidenta Loft Candy Company Charlese G. Gutha koupit jednu tehdy zcela nevýznamnou nápojovou společnost. Ta společnost se jmenovala Pepsi.

Jak to bylo dál, už asi tušíte: Několik let poté Pepsi začala Coca Colu pomalu vytlačovat z trhu. Jen od konce druhé světové války do počátku 80. let pak Coca Cole kvůli Pepsi klesly prodeje z 60% na 24%.

A jak to tak na světě bývá: když trpaslík přemůže obra, stane se z něj škodolibý posměváček. A takovým firmám, které si potrpí na legrácky a zábavu se mezi marketéry říká značky s archetypem klauna.

 

KDE SE TI ŠPRÝMAŘI VZALI?

Předobraz klauna pochází z dávného středověku, kdy šašci bavili královský dvůr. Měli přitom jedno zvláštní privilegium: mohli panovníkovi říkat, cokoliv chtěli, a to i nepříjemnou pravdu, za kterou by obyčejný smrtelník šel přinejmenším sedět, v horším případě přišel o hlavu. To byl také jeden z důvodů, proč si šašky a blázny všeho druhu oblíbili i spisovatelé a dramatici. Pro ty byla tenká hranice mezi bláznovstvím a genialitou nesmírně inspirativní. Pokud máte rádi Shakespeara, kde se to nejrůznějšími šílenci jenom hemží, víte, o čem je řeč. No, a protože z divadla a literatury je to jen krůček k filmu, brzy se archetyp klauna přesunul i na stříbrná plátna. Už v první polovině dvacátého století tak diváky bavili například Charlie Chaplin, Laurel a Hardy anebo v českém prostředí třeba Vlasta Burian.

 

SRANDIČKY V PODNIKÁNÍ

Je už asi jasné, co je pro každého klauna důležité. Zábava pochopitelně. Ta je dokonce natolik důležitá, že jí šprýmaři přizpůsobují úplně všechno. I kdyby to mělo stát zdraví! Proto kromě zmíněné Pepsi (která se sice výborně hodí na večírek, ale asi nemá úplně blahodárné účinky na lidský organismus) sem patří: různé pochutiny (Pringles, Snickers), cigarety (Camel), ale také třeba některé technologické novinky (které sice dovedou zabavit, ale jednou nám možná vymyjí mozky).

Co se však nedá značkám s archetypem klauna upřít, je odvaha. Většina z těchto firem se totiž nebojí porušovat konvence a přemýšlet takzvaně „out of box“. Díky tomu jsou schopny nacházet nápaditá a nezvyklá řešení. A tak trochu „out of box“ uvažují i o svém pracovním prostředí. Většina firem s archetypem klauna se proto může pochlubit tím, že práce u nich je zábava. Na jejich pracovišti proto můžete mnohdy najít různé hry, jako třeba fotbálek nebo kulečník. Nezřídka také zaměstnávají někoho, kdo se stará o spokojenost zaměstnanců a jejich rozptýlení.

 

PREZENTACE ORGANIZACÍ S DUŠÍ ŠAŠKA

V reklamách firem s archetypem klauna je nejdůležitější humor. Nejdůležitější message, kterou potenciálním zákazníkům sdělují, je obvykle něco ve smyslu: budete-li si se mnou chtít vyjít, budete se dobře bavit. Protože milují hravost, často se v jejich upoutávkách vyskytují zvířata. Reklamy a obaly také mívají pestré barvy. Čím divočejší, tím pro klauny lepší. A protože nejlépe se utahuje z nejrůznějších autorit, rádi si dělají legrácky ze zavedenější konkurence. Tedy podobně jako si šaškové na královských dvorech utahovali z krále.
A protože tento archetyp je nám ze všech nejbližší, natočili jsme o něm speciální vlog přímo z našeho officu. Příjemnou zábavu!