O archetypech

Znáte ty reklamy, ve kterých je tráva sytě zelená a voda blankytně modrá? Kde vystupují lidé s dokonale bílými zuby, perfektně čistými límečky a kde si na panenských stráních hrají jelínci a rozesmáté děti? V tomto blogpostu si budeme povídat o značkách, které – pro nás – spotřebitele chtějí vytvořit nebe na zemi.

 

Kde to začalo

Archetyp neviňátka souvisí s návratem do dětství, tedy do doby, kdy byl život prostý, nekomplikovaný a zkrátka dobrý. Do doby, kdy bylo o vše postaráno a nebylo potřeba nad ničím příliš dlouho přemýšlet. I proto tento pravzor přeneseně vzato odkazuje na představu o životě v ráji.

O značkách s archetypem neviňátko jsme nedávno natočili video na náš youtube kanál:

 

Neviňátko jako zákazník

Asi nepřekvapí, že zákazníci značek s archetypem neviňátka milují předvídatelnost a rádi se nechávají unášet pozitivními a nostalgickými obrazy. Zároveň však chtějí mít všechno hned a kdykoliv se jim zachce, tedy přesně tak jako malé děti (neviňátka). Pokud jsou ale se značkou spokojení, bývají velmi loajální.

 

Neviňátko jako značka

Dobré značky s archetypem neviňátka své zákazníky dobře znají, a proto se jim snaží ve všech ohledech vyhovět. Obvykle je přitom poznáte podle těchto základních rysů:

  • Nabízejí jednoduché řešení na snadno identifikovaný problém
  • Mají souvislost s nostalgií, dětstvím nebo morálkou
  • Disponují přímočarými základními hodnotami
  • Chtějí se odlišovat od výrobků s poskvrněnou pověstí

Mezi typické organizace s archetypem neviňátka přitom patří například společnost McDonald’s, Coca Cola, Disney, výrobci kosmetiky jako firma Ivory, výrobci pracích prostředků, jako je Ariel, ale třeba i značky fungující na principu multilevel marketingu, jako jsou Amway nebo Mary Kay.

 

A teď ty reklamy…

McDonald’s a jeho představa nebe

 

Dokonalý králíček Azurit

 

Milka chrání před ošklivým světem